[ad_1]
WASHINGTON: In 1967 werd een ondergronds reservoir, bekend als chultun, ontdekt nabij een heilig waterlichaam in Chichen Itza, een belangrijke oude Maya-stad op het Mexicaanse schiereiland Yucatan. Binnen werden skeletresten van meer dan 100 kinderen gevonden.
Nu biedt DNA verkregen van 64 van hen inzicht in het offeren van kinderen in Chichen Itza in de eeuwen voordat Europeanen de Nieuwe Wereld bereikten. De graven waren allemaal jongens – sommigen van hen broers, waaronder twee eeneiige tweelingen – gedood tijdens religieuze rituelen, zeiden wetenschappers woensdag. De meesten waren tussen de 3 en 6 jaar oud.
De meesten werden in het massagraf begraven tijdens het hoogtepunt van de politieke en culturele invloed van Chichen Itza, van ongeveer 800 na Christus tot 1000 na Christus, hoewel sommigen in de eeuwen daarvoor en daarna werden begraven, over een periode van 500 jaar eindigend rond 1100.
Tweelingen spelen een prominente rol in de oude Maya-religie en -kunst, en het offeren van tweelingen wordt beschreven in heilige geschriften, waaronder een boek genaamd de Popol Vuh. De Maya-heldentweeling, Hunahpu en Xbalanque, ondergingen cycli van opoffering en wederopstanding toen ze de confrontatie aangingen met de goden van de onderwereld. Ondergrondse structuren zoals de chultun werden beschouwd als ingangen naar de onderwereld, centraal in de Maya-kosmogonie.
“Rituele offers waren een gangbare praktijk onder de oude Meso-Amerikaanse bevolkingsgroepen. De biologische relaties tussen de geofferde individuen waren echter nog niet eerder beschreven”, zegt archeogeneticus Rodrigo Barquera van het Max Planck Instituut voor Evolutionaire Antropologie (MPI-EVA) in Duitsland, hoofdauteur van de studie gepubliceerd in het tijdschrift Nature.
“We denken dat de mensen uit Chichen Itza symbolisch probeerden de Maya-mythologische verhalen en de representatie van de tweelinghelden in deze rituele begrafenis na te bootsen,” voegde Barquera eraan toe. “Voor Maya- en Meso-Amerikaanse culturen in het algemeen is de dood het ultieme offer, en als zodanig zijn offers van groot belang voor hun geloofssysteem.”
Chichen Itza staat bekend om zijn verbluffende architectuur, waaronder een indrukwekkende piramidestructuur die nu El Castillo heet. Vlakbij ligt een heilig, met water gevuld zinkgat, een cenote genaamd, waar de lichamen van meer dan 200 mensen werden gevonden. En vlakbij ligt de chultun waar de jongens begraven werden.
“Het oorspronkelijke doel van chultuns was om zoet water op te slaan, deze was omgebouwd tot een grafkamer grenzend aan een kleine natuurlijke grot, zowel de chultun als de grot waren gevuld met menselijke resten,” zei Barquera.
DNA werd geëxtraheerd uit het rotsachtige gedeelte van het slaapbeen, waarin het binnenoor zich bevindt. Dit kleine botje is optimaal gebleken in het behoud van oud DNA.
“We hebben alleen het linkergedeelte bemonsterd, omdat dat ervoor zou zorgen dat we elk individu slechts één keer bemonsterden. Het werd niet voor elk individu in de chultun bewaard, daarom hebben we slechts een subset bemonsterd”, zegt MPI-EVA-archeogeneticus en co-auteur van het onderzoek Kathrin Nägele. .
“Uit de genetische overeenkomsten van twee individuen kunnen we de mate van genetische verwantschap berekenen. In dit geval vonden we twee paren die zo op elkaar leken dat ze alleen maar een eeneiige tweeling konden zijn, en nog minstens drie die volle broers en zussen waren. Het waren ook tweelingen, maar twee-eiige tweelingen, afkomstig uit twee verschillende eicellen”, zei Nägele. “Dit is de eerste keer dat we met zekerheid een eeneiige tweeling in het archeologische archief kunnen identificeren.”
Het onderzoek was in tegenspraak met het in de 20e eeuw gepopulariseerde idee dat de oude Maya's de voorkeur gaven aan vrouwelijke offers.
De onderzoekers vergeleken ook de genomen van de jongens met die van de huidige Maya-gemeenschappen, waaronder mensen uit het dorp Tixcacaltuyub nabij de ruïnes van Chichen Itza. Ze identificeerden genetische eigenschappen bij de moderne Maya's die waarschijnlijk voortkomen uit aanpassingen van het immuunsysteem door hun voorouders aan een epidemische bacteriële infectie tijdens de Spaanse kolonisatie.
Het is nog onduidelijk hoe de jongens om het leven zijn gekomen.
“Er zijn geen snijwonden of bewijs van trauma, wat ons vertelt hoe ze niet zijn gestorven. Maar we hebben nog geen doodsoorzaak voor hen gevonden”, zei Barquera.
“Tijdens de Spaanse koloniale periode werden duizenden Maya-boeken en -teksten systematisch verbrand, en er waren gezamenlijke inspanningen om de religieuze overtuigingen en activiteiten van de Maya's uit te roeien en te vervangen door het christendom”, zegt biomoleculair archeoloog en co-auteur van de studie Christina Warinner van de Harvard Universiteit.
“Als gevolg hiervan zijn er veel hiaten in onze kennis over de specifieke rituele praktijken die door de oude Maya's werden uitgevoerd – en vooral hun betekenis”, voegde Warinner eraan toe. “Hiervan blijft mensenoffer een van de meest onbegrepen rituele handelingen.”
[ad_2]
Source link