Business

India avoids signing any communique on peace in Ukraine at Swiss summit | External Affairs Defence Security News

[ad_1]

Modi-Zelenskyy

Premier Narendra Modi ontmoette de Oekraïense president Volodymyr Zelenskyy tijdens zijn bezoek aan de G7 aan Italië. (Foto: X@narendramodi)

India onthield zich zondag van aansluiting bij enig communiqué dat voortkwam uit een door Zwitserland georganiseerde top voor vrede in Oekraïne en beweerde dat het betrokken zal blijven bij alle belanghebbenden om een ​​vreedzame oplossing voor het conflict in Oekraïne te vergemakkelijken.

Pavan Kapoor, secretaris (West) bij het ministerie van Buitenlandse Zaken, vertegenwoordigde India op de top over vrede in Oekraïne, die op 15 en 16 juni werd gehouden in een resort in de buurt van Luzern in Zwitserland.

De top werd afgesloten met tientallen landen die hun steun betuigden aan de “territoriale integriteit” van Oekraïne en opriepen tot gesprekken tussen alle partijen om een ​​duurzame oplossing voor het conflict te vinden.

“De Indiase delegatie woonde de openings- en slotzittingen van de top bij. India associeerde zich met geen enkel communiqué/document dat voortkwam uit deze top”, aldus het ministerie van Buitenlandse Zaken (MEA).

“De deelname van India aan de top, evenals aan de voorgaande bijeenkomsten op NSA-/politiek directeursniveau, gebaseerd op de Oekraïense vredesformule, was in lijn met onze consistente aanpak om een ​​duurzame en vreedzame oplossing van het conflict te faciliteren door middel van dialoog en diplomatie.” zei in een verklaring.

De MEA zei dat India blijft geloven dat een dergelijke oplossing een oprechte en praktische betrokkenheid tussen de twee partijen bij het conflict vereist.

“In dit opzicht zal India betrokken blijven bij alle belanghebbenden en beide partijen om bij te dragen aan alle serieuze inspanningen om een ​​spoedige en blijvende vrede tot stand te brengen”, aldus het rapport.

PTI meldde vrijdag dat senior diplomaat Kapoor India op de top zal vertegenwoordigen.

(Alleen de kop en afbeelding van dit rapport zijn mogelijk herwerkt door het personeel van Business Standard; de rest van de inhoud wordt automatisch gegenereerd op basis van een gesyndiceerde feed.)

Eerste druk: 16 juni 2024 | 21:39 uur IS

[ad_2]